Efterlängtat Gäddfiske!

För mig så har alltid hösten betytt 2 saker.
Flugbindning och gäddfiske.
Nu när jag är relativt nyinflyttad i Stockholm/Ostkusten, och det betyder även att man har en havsöringssäsong som som bäst under hösten/vintermånaderna.
Jag fick faktiskt ut och provat mitt första havsöringsfiske här för någon vecka sedan med John Kärki, en riktigt duktig havsöringsfiskare.
Dock så va förhållandena inte dom bästa, då det varit lågvatten under en längre tid.
John hade en kontakt efter någon timme, men det va också det enda vi kände under den dagen.

Dock så har jag hört en del rapporter om gädda senaste veckorna, så suget har väl infunnit sig och när min vän Toni frågade om jag ville åka med på en tidig morgontur så va såklart svaret ja.
Vid ca 08 på söndagsmorgonen så va vi på väg ut med hans båt och skulle fiska av ett par uddar och vikar.
Och redan vid den första udden när vi la ut våra stora gäddflugor så fick vi kontakt med lite mindre fisk.
Fiskade av kanten och lät vinden styra oss in i viken.
Vi hade nästan kontakt med fisk i var 5:e kast och när vi fått några mindre fiskar så klev det på en finare fisk på +80 cm för min del.
En håvning och snabb foto-session så fick fisken simma tillbaka.

Vi sökte vidare i några vikar och hade otroligt mycket kontakter med fisk i alla storlekar.
En av dom mest spännande tillfällena va när Toni hade en meterfisk som simmade lugnt efter hans fluga i ett par meter. Men utan att hugga.

Vi hade rätt molningt väder under hela dagen, men på eftermiddagen så sprack himlen upp lite och solen tittade fram.
Då avtog även fisket lite och huggen blev inte lika många.
Vi hittade dock fisk rätt snabbt på alla lokaler som vi fiskade av, men dom mesta låg mellan 1-2 kg ca.

Vi ville ju ha kontakt med dom större gäddorna, så vi fortsatte nöta.
När som helst skulle en fin madam kunna kliva på tänkte vi!

Toni hade en sista vik som han tyckte vi skulle testa. Där han haft riktigt bra fiske tidigare och en del kontakt med större fisk.
Väl på plats så hinner jag inte ens ut med min egen fluga förrän Toni lagt ut sitt första kast och även lyckats kroka på en större fisk.
En välgödd gädda på ca 85 cm i håven och nu är vi riktigt nöjda! Framförallt Toni som också ville ha en foto-fisk under dagen.

2 kast efter, ca 6 meter från där Toni drog sin gädda så blir det en stor virvel bakom min fluga och jag känner strax därefter hur det suger till. Får ingen kontakt med fisken och tror att den gått loss.
Men ett par sekunder efter så känner jag några tunga knyckar.
Känner att det är en bättre fisk och strax därefter så kan vi håva en tjock fisk på 91 cm.
Nu är verkligen dagen räddad!

Vi hinner drifta ett tjugotal meter och Toni har en fisk nämare metern efter flugan. Men även den vägrar att ta.
Några meter till och Toni lägger ett kast in mot en vasskant.
"Kolla plogen!!!!" Skriker Toni till, och jag ser hur en han har en rejäl plog efter sin fluga.
Någon sekund efter så krokar han upp en ny fisk, och när vi får se den i närheten av båten så ser vi att det är en till bra fisk.
Håvning och sen ett mått på den också visar att vi har två fiskar på 91 cm i båten idag.

Under hela dagen så fick upp strax över 30 fiskar, med ett rätt okej medel på ca 2,0-2,5 kg.
Vi hade nog kontakt med närmare 100 fiskar, men många lossnade direkt efter hugg eller vid drill.
Bästa fisket hade vi på morgonen och på eftermiddagen.
Vi testade en del olika färger, men grön/guld på tub, va färgen som fiskade bäst i snabb hemtagning med långa pauser.
Big Mama och Big Daddy-spön i klass 9, riggade med intermediate-linor och mest fisk hittade vi på ca 1-2 meters djup.