Frenzy goes north (gästinlägg)

Vecka 28 känns ju som ett bra alternativ när man planerar sin fjällvecka. Kläckningarna är igång men inte över, är de inga dagsländor finns det nattsländor. Största oron är som vanligt vattennivån kommer den vara för hög eller för låg. Hur som går det ej att påverka. Vi bokade vecka 28.

När det var ett par veckor kvar kunde vi börja kolla runt i väderapparna. Alla sa samma sak regn, regn och ännu mera regn. Varning för mycket höga flöden i norra Lappland. Shit! Det som inte fick hända såg ut att bli ett faktum

Allt var ju redan bokat sen länge, så det var bara att hålla tummarna att prognosen skulle ändras. En vecka innan vi skulle åka såg det fortfarande lika illa ut, om inte till och med värre.

Vi skulle flyga upp till Kiruna sedan vidare mot med helikopter mot norska gränsen. Området som vi skulle till var känt sedan innan av en utav oss(Henrik).

” Kilofisk tar vi när vi väntar på att dem andra ska knyta vadarkängorna eller dricka upp kaffet, två kilos blir inte heller några problem, Så länge det inte är för mycket vatten, då blir det laxälv av alltihop och går ej att fiska ”. Berättade han för oss när vi sågs för att planera resan några månader tidigare.

Som det såg ut skulle det bli högt vatten. Rapporterna från norr talade om högt vatten och ihållande regn. Men nu såg det faktiskt ut att kunna bli ett par dagar med sol i slutet av veckan.

När vi landade på flygplatsen i Kiruna mötes vi av strålande sol och svag vind. Inte riktigt vad vi hade väntat oss.

Efter att ha köpt mat, gas och öl var de dags att flyga ut.

Det var fyra minst sagt exalterade gubbar som helikoptern lämnade efter sig på fjället.

Vi hade fått tillgång till en båt som vi kunde ta över älven för att få tillgång till den optimala tältplatsen. Lägret slogs upp fort, och efter en baguett med chark och någon öl tacklade vi spön och sprang snubblandes ner till stryket precis vid base camp. Head`n tail vaken avlöste varandra och alla fick landat fina fiskar.

Men efter bara någon timme tilltog vinden och regnet kom. Timmar av konstant regn följde. Allt blev blött, det regnade in i tälten, det blev några långa timmar under presenningen vi hade spänt upp i lägret.

När regnet väl lättade kunde vi torka upp inne i tälten lägga ut sovsäckarna och få några timmars sömn.

Jag vaknade av två högljudda röster som tjoade ” ohh” ”ojj” ” Åå Jävlar, såg du” . Återigen var selet nedanför tältet fyllt med vakande stor öring. De blöta tälten, kläderna och de långa timmarna under presenningen var snart glömda. Trotts att älven nu steg ganska mycket så fortsatte fisken att vaka.

En utav dagarna tog vi en sväng uppströms. efter att vi gått i någon timme såg vi ett tält på andra sidan älven. När vi kom närmare kunde vi urskilja 4 bekanta karaktärer, och höra något som lätt som jazz. Efter lite oklart ropande och gestikulerande paddlade en utav dom (Fredrik) över och vi pratades vid en stund innan vi vände hemåt igen.

En annan avstickare vi tog var upp till ett litet biflöde som såg intressant ut på kartan, denna lilla jokk visade sig vara mindre än vi trodde, men i en större hölja hittade vi en riktigt grov öring som stod och plockade dagsländor. Fisken stod precis framför en stor sten och den skulle inte bli lätt att få en bra drift på. Vi utsåg vem som skulle få fiska på den(troligtvis genom en klassisk ”kluns”). Peter som är en djävel på sten, sax och påse, kröp ner i videt och fick till ett bra kast uppströms. Fisken tar kläckaren utan och tveka men viker självklart av ner på fel sidan stenen och fortsätter ut i höljan med full fart. Resultatet blir tafsbrott och en fluglina med skadad coating. Surt, men lätt värt ett försök!

Resterande dagar håller vi oss runt lägret. Det finns så mycket fina ställen och vakande fisk så vi känner inte nått behov av att vandra iväg några längre sträckor. Fiska går de att göra hela dygnet, några få timmar under natten då luften är kallare än vattnet och dimman drar in slutar de vaka. Men på morgonen då solen som bara varit nere och vänt bakom fjället är tillbaka, så är kläckningarna, vaken och med dem fisket igång igen.

Sömn blir en bristvara. Vecka 28 visade sig bli en fullträff!

Sebastian

/Frenzy​

Kolla in Frenzys film från denna resa här!