Reklamationer

Vi har alltid för avsikt att lösa din reklamation så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ansvarar för att våra kunder ska få felfria prylar vid leverans och att prylarna fungerar. 
Vi ansvarar dock inte för skador som orsakats av felaktig hantering, ovarsamhet från dig eller förslitningskador.

Ta alltid kontakt med oss innan du skickar in ett reklamationsärende till oss!

Hanteringstiden vid reklamation är normalt 1-3 veckor.

Vid reklamationer skicka ett mail till: info@fishline.se och ta med informationen nedan:

  • Ordernummer
  • Vilken artikel det gäller
  • Bild som tydligt illustrerar skadan eller defekten på produkten i fråga
  • Beskrivning av skadan/felet


Returfrakt:
Ta alltid kontakt med oss innan du skickar in ett reklamationsärende till oss!

Returporto kan du enkelt köpa via länken nedan:
https://fishline.se/returer

Transportskador
Om en produkt från Fishline.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående Postnord och även direkt meddela oss på info@fishline.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att PostNord kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Fishline.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till Postnord, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.

Kontaktuppgifter till Postnord
Telefon: 0771 – 33 33 10
E-post: kundservice.se@postnord.se
Webb: www.postnord.se/reklamera

När PostNord mottagit din reklamation skickas en bekräftelse med ärendenummer. Sker reklamationen via telefon, så skickas bekräftelsen med post. Reklamerar du via e-post, så får du bekräftelsen via e-post. Reklamerar via PostNords hemsida så syns den direkt på skärmen. Behöver PostNord mer information från dig, till exempel kvitton, fakturaunderlag eller foton på produkt eller emballage, så kommer detta efterfrågas. PostNord återkommer till dig så snart som möjligt med svar på om reklamationen gått igenom. För gods som saknas vid inrikes transport har PostNord upp till 30 dagar på sig att hitta det. Reklamation av utrikespaket tar upp till 60 dagar innan den är klar.

Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen. PostNord ersätter enbart styrkta skador, det vill säga inte indirekta kostnader.

Att tänka på innan reklamation:

Reklamation av fiskerullar
Fiskerullar får ta en hel del stryk och får ibland utstå en hel del belastning. Precis som vilken "mekanisk" utrustning som helst som används ofta och i hårda miljöer, så krävs det att man tar hand om sin rulle. Rullen ska rengöras väl och servas regelbundet. Man måste smörja enligt tillverkarens instruktioner, skölja av i sötvatten efter varje pass man fiskat i havet. Salt är ofta den största orsaken till att rullen börjar strula eftersom salt är frätande, många rullar tål inte saltvatten under en längre tid. Genom att bara sköja av sin rulle och smörja med jämna mellanrum ökar livslängden drastiskt. Fiske med tunga beten sliter på rullar och slitage kommer att uppstå vilket leder till att delar i rullen behöver bytas ut, detta täcks inte av garantin. Innan reklamation av en fiskerulle pga. missljud så bör du testa att serva rullen först - olja och fetta - rengör. Vet du med dig att du fiskar mycket i saltvatten och inte sköljer din rulle ordentligt så har det med största sannolik med saltet att göra. Detta är inget som täcks av garantin, däremot kan vi hjälpa dig att skicka rullen på service mot en servicekostnad, priset beror på felet och vad som måste bytas ut på rullen. Ofta är det lagren som rostar eller slits ut.

Reklamation av fiskespön
Ett fiskespö är i regel ömtåligt, det gäller att man hanterar sina spön mycket varsamt. Klämskador, slag/stöt mot klingan eller ej ordentligt ihopsatta spödelar skadar spöt och räknas som handhavandefel som ej kan reklameras. Skadade toppöglor beror oftast på att fiskedraget eller tafsen vevats in för långt. Ett spö är som sagt känsligt, det är långt ifrån oförstörbart så bottennapp som rycks loss för hårt med hjälp av spöt kan resultera i att spöt går av, det är inte en reklamation. De linor vi använder idag (flätade linor eller sk. superlinor) är oftast betydligt starkare än spöt vilket resulterar i att spöt går av före linan vid för hård ansträngning. Så var rädd om ditt spö - förvara i fodral eller gärna i spötub. På finare odelade spön rekommenderar vi sk. rod socks/spöstrumpor.

Vid reklamation av ett fiskespö ska du ta en närbild av skadan samt en bild på hela spöt vilket är ett krav från leverantören som sedan bedömmer skadan. I vissa fall kräver leverantören att få se spöbrottet för att bedöma skadan och vid dessa fall kommer du få såga av spöt 10 cm vid varje sida av spöbrottet och skicka till oss.

Reklamation av fiskedrag/beten
Ett fiskedrag klarar rätt mycket stryk av fisken men ett kast in i en sten kan bli för mycket. Är betet tex tillverkat i plast kan betet spricka och kan börja ta in vatten. Detta är inte en reklamation utan ett handhavande fel. En jigg/gummibete som går sönder mot en gäddtand kan heller inte reklameras, gäddan har vassa tänder och har man otur så tål jiggen bara en fisk.